Defekt: opravená, alebo nová pneumatika?

Defekt na aute: opravená, alebo nová pneumatika?

Uviaznutie na kraji cesty s defektom pneumatiky nie je nikdy príjemné. Dobrou správou je, že defekt pneumatiky sa dá ľahko opraviť svojpomocne a nepotrebujete k tomu žiadne výnimočné nástroje, ani drahé vybavenie. 

Opravená pneumatika vám umožní po niekoľkých, nie ťažkých úkonoch rýchly a bezpečný návrat na cestu. Prečítajte si niekoľko tipov ako postupovať pri oprave pneumatiky na mieste, aj ako vymeniť pneumatiku s defektom, aby ste to v podobnej situácii ľahko zvládli.

Môžem jazdiť s defektom na pneumatike?

Príčin straty tlaku v pneumatikách môže byť niekoľko. Zapichnuté cudzie teleso ako napríklad šrób spôsobuje postupné uvoľňovanie tlaku v pneumatike, pri nájazde na ostrú hranu výmolu pneumatika môže tlak stratiť rýchlejšie. Ak máte defekt na pneumatike, zvyčajne na nej prejdete nie veľmi krátku vzdialenosť, kým nenájdete bezpečné miesto na zastavenie. Jazda na defekte však môže poškodiť pneumatiku a koleso, preto je najlepšie sa jazde vyhnúť, ak je to možné. Na bezpečné miesto choďte pomaly a dávajte pozor na prekážky na ceste.

Opraviť alebo vymeniť za rezervu?

Ak máte v kufri rezervnú pneumatiku, môžete ju jednoducho vymeniť za rezervnú. Správny tlak hustenia rezervy, obmedzenie rýchlosti a vzdialenosť dojazdu nájdete na bočnici rezervy.

Ak nemáte rezervu, budete musieť defekt pneumatiky opraviť pomocou súpravy na opravu defektu. V takomto prípade môžte použiť defekt sprej na núdzové opravy pneumatík. Defekt opraví a pneumatiku nahustí za niekoľko sekúnd. Ako sa používa? Pripojíte hadičku na ventil a stlačíte. Po niekoľkých sekundách je miesto prepichnutia zalepené a pneumatika nahustená. Spreje na opravu defektu sú určené predovšetkým na štandardné pneumatiky a neškodia senzorom tlaku TPMS. Teraz sa môžte bezpečne vrátiť na cestu. Nezabudnite však prispôsobiť ďalšiu jazdu faktu, že jazdíte na opravovanej pneumatike a keď budete mať možnosť, určite pneumatiku vymeňte za novú. 

Defekt na aute: opravená, alebo nová pneumatika?

Kedy pneumatiku neopravovať?

Pneumatiky s dierami väčšími ako 6 mm sa neodporúčajú opravovať. Rovnako tak defekty na bočnici pneumatiky. Neopravujte ani nadmerne opotrebovanú pneumatiku. Profesionálny pneuservis vám pneumatiku opraví spoľahlivo a odborne. Správna oprava pneumatiky sa totiž nezaobíde bez odstránenia z ráfika a kontroly a opravy z vnútornej strany pneumatiky. Nie vždy sa však koleso podarí opraviť. Pokiaľ je poškodenie príliš veľké, nezostáva nič iné, ako koleso vymeniť.

Je v poriadku opraviť runflat pneumatiky alebo by ste ich mali vymeniť?

Ako je to v prípade defektu na pneumatikách runflat? Jazda na aute s pneumatikami runflat je v prípade defektu stabilnejšia. Pneumatika runflat dokáže udržať váhu vozidla vďaka extrémne pevným bočniciam aj v prípade defektu. 

Riadenie a ovládateľnosť sú stabilnejšie ako pri klasických pneumatikách. Umožňujú pokračovať v jazde pri nižšej rýchlosti, to znamená, že máte dostatočnú vzdialenosť a čas dostať sa s autom mimo rušnej cesty do bezpečia. Väčšina výrobcov odporúča výmenu, ak bola takáto podhustená pneumatika jazdená. Mohla sa totiž poškodiť jej vnútorná štruktúra.

Výmena poškodenej pneumatiky za rezervnú

Výmena pneumatiky je pomerne jednoduchá a zvládnete ju za pár minút. Ak potrebujete koleso vymeniť za rezervu, postupovať môžte podľa týchto krokov.

1. Zaparkujte svoje auto na bezpečnom a rovnom mieste. Dajte ručnú brzdu a zaraďte rýchlosť. Nezabudnite zapnúť výstražné svetlá, aby ostatní vodiči vedeli o vašej situácii. Oblečte si reflexnú vestu a umiestnite výstražný trojuholník vo vzdialenosti najmenej 50 m za vozidlom a na diaľnici a rýchlostnej ceste najmenej 100 m za vozidlom.

2. Nájdite zdvihák, kľúč a rezervnú pneumatiku v kufri alebo pod autom. Ak si nie ste istí, kde sa nachádzajú, pozrite si návod na obsluhu vášho auta.

3. Pomocou kľúča uvoľnite matice na defekte pneumatiky (neodstraňujte ich úplne).

4. Umiestnite zdvihák pod auto a zdvihnite ho, kým sa pneumatika nezdvihne zo zeme.

5. Odstráňte poškodenú pneumatiku a nahraďte ju rezervnou pneumatikou. Pevne utiahnite matice, znížte zdvihák a keď je koleso na zemi, znovu dotiahnite matice. 

Nezabudnite, že na rezerve môžete jazdiť do 80 km/h a je potrebné čo najskôr ju vymeniť za novú pneumatiku. Okrem faktu, že na tej istej náprave musíte mať rovnaký dezén a a rozmery, pneumatiky by mali mať rovnaký stav opotrebovania. Preto je pravdepodobné, že budete musieť na tej istej náprave vymeniť obe pneumatiky.